Specialisten Erfgoed diep onder de indruk van ‘spectaculaire’ transformatie Walburgiskerk tot ‘belevenishotel’
De Gelderlander - 01 september 2021

ARNHEM - Als ‘belevenishotel van het niveau vijf sterren plus dat de internationale allure van Arnhem verbeeldt’ omschrijft investeerder Theo de Rijk de getransformeerde torens van de Walburgiskerk in Arnhem. Specialisten op het gebied van monumentenzorg zijn jubelend over het bijzondere ontwerp en materiaalkeuze. 

Het voormalige godshuis uit de veertiende eeuw staat onder de kenners nu al te boek als een icoon waar te zien is wat anno 2021 mogelijk is op het gebied van omvorming van erfgoed.

,,De gastenverblijven zijn er met de grootste zorgvuldigheid in gebouwd”, benadrukt Henk Hoogeveen, adviseur architectuur historie bij de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed in een lovend artikel in een vakblad.

‘Een spectaculair resultaat’ noemt erfgoedspecialist Pieter Polman van de gemeente Arnhem het. Architect Marije Weijers van 
Atelier Blik kijkt op Facebook en Instagram terug op een ‘super gaaf, spannend en intensief traject’ dat aan alles is vooraf gegaan. 

Er wordt al nagedacht over een landelijk symposium van specialisten in de kerk in de loop van het najaar. De Rijk roemt de provincie Gelderland. ,,Zij hebben het restauratiedeel van de transformatie financieel mede ondersteund.”

De ‘Airborne Residentie’ met een scène uit de film ‘A Bridge too Far’ in de slaapkamer. © Erik van 't Hullenaar
De ‘Airborne Residentie’ met een scène uit de film ‘A Bridge too Far’ in de slaapkamer. © Erik van 't Hullenaar

Romeinen en parachutisten

De Romeinse veldheer Germanicus, die de Bataafse ruiters leidde tegen vijandelijke stammen in het rivierengebied van de lage landen, kijkt de gasten tegemoet in een van de zes residentiekamers in aanbouw in de torens van de Walburgiskerk in Arnhem.

Een kamer verder zwaait de Britse majoor Digby Tatham-Warter op een slaapkamer brede foto met zijn paraplu naar de Rijnbrug tijdens de Slag om Arnhem in de Airborne Residentie. Weer wat verder overziet koning Lodewijk Napoleon de stad, vol mededogen over de verpauperde stadswallen van Arnhem anno 1808. Hij moedigt de bevolking aan om ze te slopen en er een park met promenade met beelden in Franse sfeer aan te leggen.

Kröller-Müller Museum en Vincent van Gogh

De Rijk is trots op Arnhem maar vindt dat Arnhem veel meer moet doen met haar rijkdom. Hij wijst op het castellum aan de grens van Romeinse rijk van Meinerswijk dat wat hem betreft ‘Castellum Arnhem’ moet gaan heten, zeker nu de Unesco de ‘limes’ tot werelderfgoed heeft uitgeroepen.

Hij wijst op de het nabijgelegen  Kröller-Müller Museum op de Veluwe als het tweede huis van Vincent van Gogh, met bijna 90 schilderijen en ruim 180 tekeningen van de grote meester. De Rijk gelooft heilig in een mooie kruisbestuiving tussen Arnhem en het mooie museum. Hij krijgt alle steun uit die hoek. De graanvelden van Van Gogh bedekken de muur van een van de twee themakamers rond Kröller-Müller

Gerrit Rietveld en park Sonsbeek

Enthousiast is De Rijk ook over het appartement dat helemaal gewijd is aan architect Gerrit Rietveld en park Sonsbeek.  Rietveld ontwierp een speciaal paviljoen voor de Internationale Beeldententoonstelling Sonsbeek 55 in Arnhem, als onderdak voor kleinere beelden. 

Het staat al weer jaren als hoogwaardig architectuur uit de geschiedenis in de tuin van het Kröller Müller. In de residentiekamer van de Walburgis geven de meubels van Rietveld een voorproefje van al dat moois. ,,Kijk die lamp daar, daar hangt 3000 euro.”

Helene Kröller-Müller te paard op de Hoge Veluwe aan de wand van de Kröller-Müller in de Walburgiskerk. © Erik van 't Hullenaar
Helene Kröller-Müller te paard op de Hoge Veluwe aan de wand van de Kröller-Müller in de Walburgiskerk. © Erik van 't Hullenaar

Op zoek naar het juiste koper voor de vensters

Adviseur  Hoogeveen bij de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed  raakte diep onder de indruk van wijze waarop die appartementen een plek kregen in de torens. Ook de wijze waarop het daglicht naar binnen valt in de nieuwe vensters krijgt veel lof. ‘De koperen ramen lijken in de gevel te zweven en komen los van de kerk', schrijft Hoogeveen.

Van tevoren heeft het bouwteam een hele serie kopersoorten bekeken dat het beste combineert met het rode metselwerk van de kerk. De Rijk toont zich helemaal lyrisch over het roodkoper. “We hebben het in Duitsland gevonden.”

Om te voorkomen dat het groen gaat uitslaan is het in Engeland met een beschermlaag. Rijk is ook lyrisch over de isolerende ramen van speciale kunststof. Helemaal niets is te horen van het verkeerslawaai van het Airborneplein buiten.

Op weg naar de mangrovekamer van Burgers’ Zoo

De Rijk blijft stil staan op een  van de twee loopbruggen van koperkleurig gaas en Amerikaans noten die beide torens met elkaar verbindt, vertelt over de kleuren die er gebruikt zijn en over het orgel eronder. Wie door de twee torens heen loopt, langs alle zes kamers, trap-op, trap-af, waant zich in het doolhof van een kunstwerk van Escher. ,,Vroeger kon je helemaal door de torens heen kijken, veertig meter omhoog”, vat Rijk de indrukwekkende gedaanteverwisseling samen.

Boven gloort een prachtig uitzicht op de wijde omgeving van Arnhem. Helemaal in de top gaat een team van Burgers Zoo nog aan de slag voor een speciale beleveniskamer die helemaal gewijd is aan het Mangrovebos, met een klein terras in de buitenlucht. Landschapsarchitect en ontwerper Stef van Campen van Burgers’ Zoo broedt al op idee rond ‘weelderige tropische beplanting in grote koperen potten en tegen de gevel’.